Jiří Straka

Nově jsem se stala fotografkou pro vynikajícího umělce čínské tušové malby – Jiří Straka.

Fenomén tušové malby, tak intenzivně Čínské (či sinokulturní), již od nepaměti fascinoval svou odlišností i nepopsatelným kouzlem západního pozorovatele, leč ve skutečnosti je Jiří Straka (nar.1967) jedním z opravdu velice nemnoha nečíňanů, který měl možnost studovat autentickou tušovou malbu, a to dokonce na prestižní Pekingské akademii. Strakova tvorba je na pomezí tradiční a moderní tušové malby. Je zde paralela se životem na pomezí mezi Čínou a Čechami, dvěma zeměmi s odlišnou historií i kulturou, v nichž malíř střídavě žije.

S Čínou ho kromě sinologických studií na nejstarší středoevropské universitě Karlově, které mu daly rozsáhlý vhled do fenoménu kultury říše středu, pojí i manželství s čínskou malířkou A Qin a jeho zkušenost poodkrývající problematiku Číny z jiných a originálních aspektů.

Obdobně bychom mohli nalézt pomezí i v oscilaci mezi póly bujarého bakchanálního přitakání životu bohémy soustředěné kolem pražské sinologie FFUK v době mládí a pozdější ztišení v duchu lamaistického buddhismu, jehož studiu i praktikování je Straka oddán s upřímností a nasazením. Oba dichtomní póly zkušenosti lze ve Strakově trorbě nalézt – brutalitu, s jakou existence drtí jedince, i téměř bolestnou touhu po harmonii, kráse, klidu a smíření.

Ukázka prací Jiřího Straky

Pokračování článku na www.busido.cz